Je hebt als blogger altijd een bepaald doel voor ogen wat je wilt bereiken. Ik noem het je blogdoelen. Dit kan zijn voor een fashionblogger een samenwerking met het merk van je dromen, maar dit kan voor een beautyblogger ook betekenen een samenwerking met een make-upmerk dat iedereen kent, uiteraard wil je dit voor lange tijd.
Maar niet alleen als blogger heb je doelen. Als jij nog naar school gaat wil je dat papiertje halen waarop staat: Diploma! of Certificaat! Noem het bewijs van goed gedrag bijvoorbeeld. Of als jij bezig bent met tentamen, dan wil je die halen. Als je huismoeder bent heb je zelfs nog doelen die je wilt behalen. Misschien klinkt het allemaal een beetje gek, maar ik neem je mee in mijn hoofd. Naar mijn blogdoelen. Want ook ik zit soms met je de vragen: Wat wil ik bereiken met Blogging MiKa? Wat zijn mijn blogdoelen? En daar moet je gewoon goed over nadenken. En misschien hoef je er niet over na te denken en weet je het al vanaf het moment dat je je blog begint. Kortom, als je benieuwd bent kun je even meelezen.

Blogging MiKa

Hoe het ooit begon!

Het is misschien handig om te weten dat ik het altijd een beetje flauwekul vond dat je een doel voor ogen moest hebben, dat je jezelf een deadline moest stellen van bijvoorbeeld 1x per dag of 2x per dag een artikel online hebben staan. Ik dacht in het begin dat het niet erg was om 2 weken niet te posten en dan ineens 3 artikelen per dag en van nooit iets doen voor je blog tot ineens 6 artikelen op je social media delen. Ik ben strenger geworden! Nou ja is strenger het goede woord? Ik ben wat continuer geworden in het delen van mijn foto’s en blogposts. Dat is het eigenlijk meer.

Voordat ik Blogging MiKa begon had ik nog 3 andere blogs! Ik vond het wel leuk, maar eigenlijk deed ik alles fout, dat kon je net al lezen. Ook kon ik er toen niet tegen dat ik niet meer dan 100 bezoekers had per maand. Dit ging natuurlijk wel steeds beter, maar het ging mij allemaal niet snel genoeg en de mensen waren gewoon echt niet aardig tegen mij. Daar werd ik verdrietig en onzeker van en ik wist zeker dat het aan mijn bloglezers lag. Zij kwamen immers niet opdagen en zij reageerde niet – en als ze dat al deden was het onwijs lullig. Nu denk ik daar natuurlijk anders over en zou ik mijzelf recht in mijn gezicht uitlachen. Wat dacht ik wel niet.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Pippi

De omslag.

Toen ik op MiKa Beautyblog blogde, toen kreeg ik steeds meer de smaak te pakken en ik had het idee dat ik het wel kon. Ik had immers al een aantal blogs gehad – gewoon om te proberen en het is toch maar een hobby. Ik probeerde mijzelf te trainen om elke dag, minimaal 1x per week iets te plaatsen en ik had een periode dat het heel goed ging en dus dacht ik: Dit kan ik!
In april 2013 begon ik met Blogging MiKa en na verloop van tijd ging ik zelfs via een hosting mijn site runnen. Ik had een echte website. Trots dat ik was. Als je intikte www.bloggingmika.nl dan kwam je op Mijn site. OMG! Zo trots als een pauw. Het leek alsof ik zeker wist wat ik wilde, hoe ik het ging doen, en alles wat er bij zou komen kijken wat niet leuk was moest ik proberen links te laten liggen. 2x vallen en 5x opstaan. Zo voelde het voor mij. En nog steeds moet ik er kei hard voor werken om elke dag iets online te hebben. Gelukkig kan ik het nu iets beter met behulp van mijn zeer geliefde planner en schreef ik zelfs een artikel over het fenomeen plannen waar iedereen moeite mee heeft.

Hoe bedenk je doelen?

Het is allereerst te bedenken: Hoe bedenk je doelen?
Komt het zomaar in je op, moet je er echt voor gaan zitten of ontstaat zoiets? En daarover kan ik heel kort zijn: dit is echt heel persoonlijk. Voor mij was namelijk vanaf begin af aan al mijn doel: heb er lol in, plaats wanneer je vind dat het online mag en ga altijd kwaliteit verkiezen boven kwantiteit. Kwantiteit is iets waar je niet achter staat, wat niet goed is/ voelt en het hoort niet op je blog of in je leven. En dat wil ik niet. Het moet altijd iets zijn waar ik achter sta, wat goed voelt, wat bij mij hoort en daarmee ook geschikt is voor mijn blog. En zo gaat dat eigenlijk in mijn leven ook steeds beter. Ik begin wat zekerder van mijn zaakjes te worden en ik denk dat dat mij heel erg gaat helpen in het verbeteren van mijn blog. Ik ben nu 4 jaar bezig en ik heb misschien in al die tijd 1x een mini bedrag gehad als het gaat over een samenwerking. Heel weinig. Dus het is en blijft een hobby.

Een doel is een droom met een deadline

Wanneer het aankomt op kei harde doelen…

Dan ben je goed bezig. Je hebt besloten er voor de volle 100% voor te gaan. YES! Maar nu? Hoe ga jij ervoor zorgen dat je die samenwerking van je dromen krijgt, zo’n tentamen haalt, je kan zeggen: ik ben geslaagd!? Of welk doel je dan ook hebt! Het maakt niet uit. Jij moet ervoor zorgen dat je je doel behaalt. En daar probeer ik ook aan te werken, maar daarvoor moet je natuurlijk wel mijn blogdoelen weten.

Mijn blogdoelen voor Blogging MiKa:

Bezoekers:
Unieke bezoekers – 10.000/ 20.000 zou ik heel tof vinden.
Gemiddeld zit ik tussen de 2.900 en de 3.900 unieke bezoekers per maand.

Pageviews:
Ik zit nu tussen de 10.000 en de 15.000 gemiddeld genomen per maand. Ik zou het leuk vinden als dit gaat verdubbelen binnen een half jaar bijvoorbeeld. Dus dan heb ik in januari 30.000 pageviews. Dat verbeterd ook je website.
Hoe meer bezoekers en pageviews, hoe eerder bedrijven je ook gaan benaderen.

Samenwerkingen:
Zoals jullie weten heb ik minimaal samenwerkingen en als dat wel zo is, dan vermeld ik dat altijd. Dat vind ik een verplichting als blogger zijnde, om eerlijk en open te zijn. Transparantie.
Ik zou het leuk vinden om ook dozen van MAC Cosmetics, Kiko, Catrice, Essence, Chanel, Dior, etc. te krijgen en die aan jullie te laten zien. “meiden de nieuwe collectie van:…… is binnen en ik mag hem aan jullie laten zien” Dat is een voorrecht en daar zou ik ook graag van willen genieten. Niet gebruiken? Winactie of doneren.

Advertenties via een mediabureau:
Wanneer je groter wordt met je blog, is er een kans dat bedrijven willen adverteren. Dit kun je bijna niet alleen – je gaat er altijd aan onderdoor en vraagt vervolgens veel te lage prijzen – en daar heb je dan mediabureau’s voor die dat voor jou regelen. Dat is dus een (logisch) vervolgdoel op de andere doelen.

Soms win je Soms leer je

En dan heb je je doelen gesteld

En dan? Wat nu?
Wat ik doe is inmiddels wel duidelijk denk ik, maar ik zal het gewoon even op een rijtje zetten.
Ik probeer door mijn planning echt elke dag iets online te zetten. Dit kan natuurlijk nog steeds falen, maar hey zoals de quote ook zegt: Soms win je – Soms leer je. En dat is ook echt zo. Als iets namelijk niet lukt dan is het helemaal niet erg, zolang je maar je stinkende best doet om het voor elkaar te krijgen. Elke blogger kent de issues van het bloggen. En dat is echt niet leuk soms.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook heel brutaal en wil ik gewoon echt leuke dingen voor elkaar krijgen. Samenwerkingen met merken die make-up verkopen of kleding of accessoires. Is het in het verleden wel eens gebeurt, toen had ik dus gewonnen, maar ik leer ook echt veel. Want als een bedrijf niet reageert of jou afwijst dan is dat ook een les. En voor mij is die les: Er zijn niet genoeg lezers, niet genoeg reacties, niet genoeg volgers op social media. Maar misschien ook iets anders: misschien was ik te brutaal! Misschien kan men het gewoon niet accepteren dat ik dat zomaar deed. Prima, heb ik het toch geprobeerd. Gewoon om mijn blogdoelen te halen, om jullie iets leuks om te lezen te geven, noem het maar op. Als blogger wil ik gewoon het beste voor mijn stukje domein.

Heel anders dus dan toen ik net begon. Zowel ik als mijn blog zijn volwassen geworden en hebben geleerd van wat er allemaal is gebeurt… de goede en de slechte dingen maken jou en je blog tot wie het nu is. Een erg mooi proces.

Het geheim van geduld: iets doen in de tussentijdEn daarom hoef ik voorlopig helemaal niet meer te denken: Wat wil ik bereiken met Blogging MiKa? Wat zijn mijn blogdoelen? Want dat weet ik. Mooie cijfers in Google Analytics als dank voor wat ik doe, maar ook mooie (betaalde) samenwerkingen. En blije reacties van jullie. Want ik doe gewoon mijn ding, ik blijf niet stil zitten heb geduld; precies zoals de quote zegt. Het geheim van geduld is iets doen in de tussentijd. Niet opgeven! Ik doe het niet meer. Mijn blog blijft bestaan, want mijn motto is: De aanhouder wint. En daarom heb ik dit artikel voor jullie geschreven, om jullie hier ook mee te inspireren.

Misschien heb jij zelf ook een blog en wil je ons jouw verhaal vertellen of misschien een korte tip? Do’s? Dont’s? Wat je ook wilt delen… deel je ding.

Hopelijk vond je het een fijn artikel en heb je mij ook weer wat beter leren kennen en nu weet je ook wat ik voor jullie wil! Mijn mooie, best wel haalbare blogdoelen.

Afsluiter: Leg je doelen zo hoog als je wilt. Blijf vechten voor je blog. Geef niet op als het even tegenzit. Een blog heeft jaren lang nodig om te bereiken wat je wilt bereiken. Er zijn onwijs veel bloggers in deze tijd en daarom moet je extra hard vechten voor wat je waard bent.

Liefs,
Michelle What ever you decide to do, make sure it makes you happy

Je mag het delen ❤Vind ik Lief