Vandaag eens iets wat ik helemaal niet vaak doe, maar waarvan ik wel vind dat het meer dan perfect is voor deze Vegan maand op Blogging MiKa, en dat is een Boek review! Ja, dit wist je al door de titel:

28 Days | Vegruari ❤ Boek review: De groene meisjes

Wie ze niet kent mist een hele hoop en ik heb nog een leuke anekdote over hoe ik ze heb leren kennen. Here we go!

Mijn moeder en ik zijn lid van 2 Facebookgroepen met Beagles, Beagles, Beagles; nogal logisch gezien wij zelf “Beagle mama’s” zijn. En in die groep zit ene Nicolette en die Nicolette was heel trots op een boek, van haar dochter: Merel. Mam zei tegen mij: “Ik wil een boek hebben, kun jij even kijken?” Dus ik heb het opgezocht en besteld. Het boek: -De groene meisjes – daar hebben we het over, van Merel & Jamie. Ik heb het boek bekeken en soms keek ik even extra goed naar specifieke hoofdstukken. Super leuk, dus ik zocht even op social media naar Merel en Jamie, maar let wel op: ik wist toen nog niet dat Merel de dochter was van Nicolette van die 2 Beagles die Pip en Mac heten.  En toen ik Merel had gevonden en een tweet stuurde raakte we aan de praat en ik kwam er toen pas achter dat ze de dochter was van Nicolette en de zus van die leuke Niek (die kende ik al wel een beetje door mijn moeder). En toen is het balletje gaan rollen.

En nu heb ik zelf Vegan maand bedacht: 28 Days | Vegruari! En toen dacht ik ineens weer aan dat boek, en dat ik dus helemaal nooit erover heb geschreven. Dus dat wil ik nu toch even doen.

de-groene-meisjes-coverDit is het boek! De cover, hoe leuk is die alleen al? 2 Leuke meiden met een heerlijk VEGAN gebakje in hun hand voor een Roze muur met een Mint groen bordje en 2 mega mooie grote lachen op hen gezicht. Heerlijk. En dat lettertype: Love!

de-groene-meisjes-back

Op de achterkant zie je wat foto’s die ook in het boek staan en de beknopte uitleg van het boek.

Het boek ‘De groene meisjes’ is een boek over veganisme. Logisch, want ik blog een hele maand over veganisme. Maar in dit boek vind je heel veel leuke tips, informatie, recepten die allemaal over veganisme gaan en veganistische recepten dus ook. Daar heb ik nu dus heel veel aan en ik zal er ook zeker informatie uit gaan halen voor jullie, dus keep you posted.

Maar wat vind je dan allemaal in dit boek?

Ik neem je even mee in de inhoudsopgave

❤ Groen eten

• Hoe het begon
  • Waarom veganistisch eten?
  • Kijk- en leestips
  • Is vegan eten duur?
  • Vegan eten in sociale situaties
  • Buiten de deur eten
  • Vervangende producten
  • Over de recepten
❤ Groen leven

• Dierproefvrije cosmetica
  • Natuurlijke cosmetica
  • Plastic in cosmetica
  • Onze favoriete cosmeticamerken
  • DIY’s natuurlijke cosmetica
  • Tweedehands liefde in huis
  • Onze favoriete kringloopwinkels
  • Kringloopschatten vinden
  • Planten adopteren
  • Delen is het nieuwe kopen
  • Het huishouden
  • Groene tips van lezers
  • Waarom is eerlijke mode belangrijk?
  • Je garderobe verduurzamen
  • Eerlijke mode- merken en adressen
  • Vegan schoenen en tassen
  • Veren
❤ Groen reizen

• Wat doet een groen meisje op reis?
  • Groen reizen – hoe werkt dat?
  • Op hotspotjacht
❤ Groen denken

• Bewust in het leven staan
  • Veranderingen kosten tijd
  • Groen leven is leuk!
❤ Appendix

• Bedankt!
  • Groene tips op een rij
  • Register
  • Over de auteurs

En dat is wat ik ook zo fijn vind. Het is zo uitgebreid en wat je niet interesseert hoef je niet te lezen, want er staat nog zoveel meer in wat je dan nog kunt lezen.

de-groene-meisjes-4-a-qoute

En ja ook mooie inspirerende quotes. En vooral deze vind ik heel mooi, omdat het gewoon zo is. Zo lang je positief in het leven staat voelt het ook beter. Zo moet je denk ik ook tegenover veganisme staan, bekijk het positief: het zal misschien even moeilijk zijn en even wennen, maar uiteindelijk doe je het niet alleen voor jezelf. Dat is wel wat ik haal uit het boek van Merel en Jamie, maar ook van series op Netflix over veganisme (klik voor een eerste review) is dat het eerste wat in je opkomt.

de-groene-meisjes-1In het boek van ‘De Groene Meisjes’ lees je ook dat ze het vooral doen omdat ze het zo zielig vinden voor de dieren en het niet kunnen verkroppen dat er dieren gedood worden voor onze (slechte) gewoontes, dat er tienduizenden kippen in een hok gepropt worden, dat de rechten van dieren (die zeker weten wel rechten hebben) worden genegeerd.
En dat is een mooi begin en dat vind ik ook zo mooi aan dit boek; gewoon 2 mooie jonge vrouwen die gewoon om de dieren geven.

En dat is het ook. Je besef!
Als je weet wat er allemaal voor moet gebeuren om voor ons een stuk vlees/ vis op bord te komen, dan kijk je opeens heel anders naar je bordje met eten. Dat heb ik nu ook al na het zien van een docu op Netflix. De dag dat ik de docu had gezien aten we Kipkluifjes, van die gemarineerde dingen zonder “botjes” zeg maar en ik dacht echt “ieuwl, ik wil niet!” Maar door de gewoonte die ik al heb sinds ik vast voedsel eet heb ik er niet meer over nagedacht toen ik het op at. Gek he. Eigenlijk is voor de mens smaak belangrijker dan dier en milieu. En dat is wat je ook leert in het boek van Merel en Jamie.

Over de dames zelf!

de-groene-meisjes-merelMerel is een leuke jonge vrouw met een gigantische liefde voor veganisme. Logisch anders had ze niet samen met Jamie dit boek uitgebracht. Maar Merel is voor mij het symbool van dankbaarheid voor wat je hebt in je leven zonder daar het milieu voor te kwetsen en dingen te doen tegen de rechten van dieren in. Zo iemand die intens geniet van dat ene concert, van die ene chocoloney van Tony’s of een heerlijke andere reep chocolade. Een levensgenieter dus. En misschien komt dit omdat ik haar moeder een heel klein beetje ken door Facebook, maar ik denk dat ze heel veel op elkaar lijken. Bij Nicolette (haar moeder) merk je ook dat ze geniet van net dat ene leuke stoeltje dat dan gevonden is op een tweedehands manier of in de kringloop, en die mooie wandeling door een mooi natuurgebied met Pip en Mac! De waardering voor de kleine dingen in het leven. En dat merk je alleen door iemand niet perse te kennen kennen, maar gewoon via tweets, Instagram posts en Insta stories. Dat is toch mooi? Zonde dat zo iemand dan zo onzeker is over zichzelf, want als je zoveel goeds doet voor milieu en dier, met zo’n gigantisch succesvol blog met je grote vriendin… dan zeg ik “Ook jij bent een toppertje en ga zo door, just love yourself the way we do”. Maar ik ken de onzekerheid en dat is niet grappig. Maar dat is voor mij Merel.

Jamie ken ik echt niet in die zin als ik denk Merel te kennen.de-groene-meisjes-jamie Want eerlijk gezegd ga ik er gewoon van uit dat Jamie een soort tweede Merel is. Een heerlijke veganistische meid met hart voor dier en milieu. En wat ik dan ook weer heerlijk vind aan bijvoorbeeld Jamie is dat ze zo intens kan genieten van die ene felle lipstick of die geweldige eyeliner. Dat zie ik dan in filmpjes van hen samen over favoriete producten bijvoorbeeld en dan denk ik ook “omg kijk even naar de geweldig gepigmenteerde lipstick en die super eyeliner en dat is gewoon Vegan! Hallooooo…. hier zitten geen vieze beestjes in en zijn niet getest op beestjes waar we zo van moeten houden ipv misbruiken.” En dat vind ik dan zo leuk. Maar ook heb ik wel eens vernomen dat Jamie vaak de recepten fotografeert en dat kan ze ook zo mooi en daar houd ik dan ook weer van. En wat een prachtige lach heeft ze, net als Merel. Echt heerlijk om naar te kijken. Dus ja, dat is hoe ik over Jamie (en Merel) denk en ik hoop dat ik dat een beetje goed heb ingeschat (als ze dit lezen zullen ze wel reageren op de een of andere manier).

de-groen-meisjes-3Maar ik vind ze in elk geval super goed bezig en ik denk dat in Nederland zij beide als duo echt een mega grote inspiratiebron zijn om er in elk geval over na te denken wat het allemaal voor positieve invloed heeft om veganist te worden. Voor mij in elk geval wel.

Waarom zou je het boek “De groene meisjes” moeten kopen?

Dat is heel simpel: Er staan zoveel leuke tips in voor merken van cosmetica, leuke adressen voor op vakantie, heerlijke recepten die je ook kunt vinden op http://www.degroenemeisjes.nl want als je dat ziet, dan wil je NU naar de winkel en het liefst over 10 minuten al aan tafel zitten, zo lekker ziet het eruit. Maar ook hele fijne beknopte informatie over van alles.
Dit boek zou ik willen omschrijven als het perfecte boek om eens mee te beginnen. Alle informatie die je nodig hebt staat in dit boek en het geeft je stof tot nadenken. Wil je meer weten kijk je gewoon een van de documentaires op Netflix, die zij ook aanraden. En ik vind het een fijne houvast om in huis te hebben, ook als je er niet elke dag in kijkt en er persé nu wat mee wilt gaan doen.

En dan was dit alweer  28 Days | Vegruari ❤ Boek review: De groene meisjes
En morgen komt er dan weer iets nieuws online waar je vast veel uit kunt halen.

Heb jij het boek van De groene meisjes ook? En wil je jouw mening ook kwijt?